Digital Markedsføring

Hva er digital markedsføring?

 

Hvis du lurer på hva digital markedsføring er … er det annonsering levert gjennom digitale kanaler.

Kanaler som sosiale medier, mobilapplikasjoner, e-post, webapplikasjoner, søkemotorer, nettsteder eller hvilken som helst ny digital kanal.

Eller en enklere versjon …

Digital markedsføring er enhver form for markedsføring av produkter eller tjenester som involverer elektroniske enheter.

Det er grunnen til at det har eksistert i flere tiår (fordi elektronikk har det) og derfor er har det nødvendigvis ikke noe å gjøre med innholdsmarkedsføring, Google-annonser, sosiale medier eller retargeting.

Digital markedsføring banner

Nå i mer moderne tide, assosierer vi digital markedsføring med reklame levert gjennom digitale kanaler som søkemotorer, nettsteder, sosiale medier, e-post og mobilapper. Ved hjelp av disse elektroniske mediekanalene er digital markedsføring metoden som selskaper bruker for å markedsføre varer, tjenester og merkevarer.

Forbrukere stoler sterkt på digitale midler for å undersøke produkter. Tenk at med Google markedsføringsinnsikt fant vi ut av at for eksempel  48% av forbrukerne starter sine henvendelser på søkemotorer, mens 33% ser på merkevarenettsteder og 26% søker innen mobilapplikasjoner.

Mens digital markedsføring i dag er et enormt system av kanaler, er annonsering på nettet mye mer kompleks enn kanalene alene. For å oppnå det virkelige potensialet i digital markedsføring, må markedsførere grave seg dypt inn i dagens enorme og intrikate tverrkanalverden for å oppdage strategier som påvirker gjennom engasjements-markedsføring.

Engasjementsmarkedsføring er metoden for å danne meningsfulle interaksjoner med potensielle og tilbakevendende kunder basert på dataene du samler inn over tid. Ved å engasjere kunder i et digitalt landskap bygger du merkevarebevissthet og setter deg selv som et ledende ikon i bransjen. 

Ved å implementere en digital markedsføings innholdsstrategi, kan markedsførere samle verdifull innsikt i målgruppens atferd mens de åpner for nye metoder for kundeengasjement. I tillegg kan selskaper forvente å se en økning i oppbevaring. I følge en rapport fra Invesp beholder selskaper med sterke innholdsstrategier kunderengasjementet i gjennomsnitt 89% mer sammenlignet med selskaper med svake innholdsstrategier, som har en retensjonsrate på bare 33%.

Når det gjelder fremtiden for digital markedsføring, kan vi forvente å se en fortsatt økning i antallet bærbare enheter som er tilgjengelige for forbrukerne. Forbes spår også at sosiale medier vil bli stadig mer samtale i B2B-området, videoinnhold vil bli raffinert for SEO-formål (SEO), og e-postmarkedsføring vil bli enda mer personlig.

Vanlige problemer som digital markedsføring kan løse

For å optimalisere markedsføringsstrategiene er digital obligatorisk. Digital markedsføring kan hjelpe deg med å bli kjent med publikum, lære viktige data om dem og gi beregninger som vil gi markedsføringsteamet ditt troverdighet
 
  • Problem: Jeg kjenner ikke publikummet mitt nok til å komme i gang. Det tar tid å bli kjent med målgruppen, og du må gjøre grundige analyser og tester. Du må teste forskjellige kjønn, interesser, sivilstatus, familieforhold og husk at visse beskrivere vil appellere til forskjellige mennesker og deres plass i kjøpesyklusen. Se for deg at det er du som skal ende opp med å kjøpe noe av deg selv, så bygger du mer troverdighet som skiller deg ut fra konkurrentene.

  • Problem: Jeg har ikke optimalisert nettisidene mine for SEO (Søkeoptimalisering). Uansett din posisjon i markedsføringsprosessen, er det viktig å ha forståelse for SEO i praksis. I tillegg til å forbedre rangering av søkemotorer, kan SEO forsterke og støtte kampanjetesting og optimalisering for å sikre at du leverer verdifullt innhold av høy kvalitet som potensielle kunder ønsker.

  • Problem: Jeg har ikke en sosial mediestrategi. Uansett om du vil utvikle en organisk sosial mediestrategi, en betalt strategi for sosiale medier eller en blanding av de to, er det viktig å ha en eller annen form for sosial markedsføring på plass. Mens sosiale medier er utmerket for merkevarebygging og engasjement, kan det også være en nyttig kanal for digital markedsføring. Finn en nisje og en jevn stemme, vær tålmodig, og etter hvert som følgerne øker, vil effekten av annonsene dine også øke.

  • Problem: Jeg kommer ikke på flere markedsføringskampanjer. Det er viktig å bryte ut av siloer for å skape smarte, flytende strukturer. Kundene dine blir ikke bundet til en kanal og venter på annonser, så markedsføringsarbeidet ditt må distribuere tverrkanalfunksjonalitet med team som bringer flere ferdighetssett til bordet for å engasjere kunder der de er. Hvert sosiale nettverk og kanal inkluderer forskjellige målgrupper og forventninger, så markedsføringsarbeidet kan se helt annerledes ut for hver enkelt plattform. Dette inkluderer tone, bilder, tilbud og til og med tidspunktet på dagen du legger ut.

  • Problem: Jeg er under press fra CMO for å rapportere om beregninger som støtter bunnlinjen. Digital markedsføring støtter et stort univers av beregninger som kan brukes til å bestemme effektiviteten av markedsføringsarbeidet ditt, men disse beregningene bør velges med forsiktighet. Hver sak vil avhenge av publikumsmakeup og fokus på hver kanal. Når du holder dette i bakhodet, begynner du med å bestemme målene dine for hver kanal og angi beregninger.
Digtial markedsføring strategi

Komponenter av digital markedsføring

 

Digital markedsføring spenner over et massivt nettverk av digitale berøringspunkter som kundene kommuniserer med mange ganger om dagen. For å kunne bruke disse kanalene riktig, må du ha forståelse for hver av dem.

Betalt søk. Betalt søk eller PPC-annonser (pay-per-click) refererer vanligvis til det sponsede resultatet på toppen eller siden av en resultatside for søkemotoren (SERP). Disse annonsene koster deg for hvert klikk, og de kan skreddersys slik at de vises når bestemte søkeord blir skrevet inn, slik at annonsene dine målrettes mot publikum som ønsker noe spesielt. Disse annonsene kan være ekstremt effektive, ettersom de er avhengige av data hentet fra individers online atferd og brukes til å øke trafikken på nettstedet ved å levere relevante annonser til de rette personene til rett tid. Disse annonsene involverer også retargeting, noe som betyr at avhengig av kundenes handlinger, kan automatiseringsverktøy for markedsføring lage unike, personlige plattformannonser.

Optimalisering av søkemotorer (SEO). SEO er prosessen med å optimalisere innholdet, det tekniske oppsettet og rekkevidden til nettstedet ditt, slik at sidene dine vises øverst i et søkemotorresultat for et bestemt sett med søkeord. Ved å bruke SEO kan du få besøkende til nettstedet ditt når de viser atferd som antyder at de søker etter relevante produkter, noe som kan være en gamechanger med tanke på at 90% av de som søker, ikke har gjort opp en mening om et merke ennå, Mens PPC og retargeting har sin plass, har organisk online trafikk opptjent gjennom søkemotoroptimalisering enorm innflytelse på søkerangeringen og, i forlengelsen, organisk nettstedstrafikk. Ved å bruke nøkkelord og setninger kan du bruke SEO for å øke synligheten massivt og starte et varig kundeforhold. SEO er definert som å øke et nettsteds rangering i søkeresultater på nettet, og dermed dets organiske nettstedstrafikk, ved å bruke populære nøkkelord og uttrykk. Sterke SEO-strategier er enormt innflytelsesrike i digitale markedsføringskampanjer, siden synlighet er det første trinnet til et varig kundeforhold.

Innholdsmarkedsføring. Effektiv markedsføring av innhold er ikke utadfremmende, men tjener til å utdanne og inspirere forbrukere som søker informasjon. Når du tilbyr innhold som er relevant for publikum, kan det sikre deg som en tankeleder og en pålitelig informasjonskilde, noe som gjør det mindre sannsynlig at din andre markedsføringsinnsats går tapt i det statiske. I alderen til den selvstyrte kjøperen får innholdsmarkedsføring tre ganger flere potensielle kunder enn betalt søkeannonsering, så det er vel verdt den ekstra innsatsen.

Markedsføring over sosiale medier. Nøkkelen til effektiv markedsføring av sosiale medier går langt utover bare å ha aktive sosiale mediekontoer. Du må også flette sosiale elementer inn i alle aspekter av markedsføringsarbeidet ditt for å skape så mange muligheter for deling av jevnaldrende som mulig. Jo mer publikum er inspirert til å engasjere seg i innholdet ditt, desto mer sannsynlig er det at de deler det, og potensielt inspirerer sine kolleger til å bli kunder også.

Epost markedsføring. Etter mer enn to tiår er e-post fortsatt den raskeste og mest direkte måten å nå kunder med kritisk informasjon. I dag må vellykkede e-postkampanjer være utrolig engasjerende, relevante, informative og underholdende for ikke å bli begravet i kundens innboks. For å lykkes, bør markedsførings-e-postene dine oppfylle fem kjerneattributter. De må være pålitelige, relevante, samtaler, koordinerte på tvers av kanaler og strategiske.

Mobil markedsføring. Mobilenheter holdes i lommene våre, sitter ved siden av sengene våre og blir sjekket hele dagen. Dette gjør markedsføring på mobil utrolig viktig – to tredjedeler av forbrukerne kan huske et bestemt merke de har sett annonsert på mobil den siste uken – men mobil er også veldig nyansert med tanke på dets intime natur. SMS, MMS og markedsføring i apper er alle muligheter for å nå kundene dine på enhetene sine, men utover det må du vurdere koordineringen av markedsføringsarbeidet ditt på tvers av dine andre digitale markedsføringskanaler.

Markedsføringsautomatisering. Markedsføringsautomatisering er en integrert plattform som knytter all digital markedsføring sammen. Faktisk ser selskaper som automatiserer leadadministrasjon 10% eller mer av inntekter på seks til ni måneder. Uten det vil kampanjene dine se ut som et uferdig puslespill med et viktig manglende stykke. Programvare for markedsføringsautomatisering strømlinjeformer og automatiserer markedsføringsoppgaver og arbeidsflyt, måler resultatene og beregner avkastningen på dine digitale kampanjer, slik at du kan øke inntektene raskere. Markedsføringsautomatisering kan hjelpe deg med å få verdifull innsikt i hvilke programmer som fungerer og ikke, og det vil gi beregninger som lar deg snakke med innsatsen til digital markedsføring på bedriftens bunnlinje.

Planlegge, implementerer og optimaliserer din digitale markedsføring

Begynn lanseringen av ditt digitale markedsføringsprogram ved først å bestemme målgruppen og målene dine, og deretter sette på plass beregninger for å sikre at du alltid forbedrer deg.

Trinn 1: Identifiser og segmenter publikum. I dag forventer kjøpere en personlig opplevelse på alle berøringspunkter. For å gjøre dette må du forstå deres demografiske, firmografiske og teknografiske attributter, samt hvordan du adresserer spørsmålene og smertepunktene.

Trinn 2: Sett mål og målestrategi. Bruk publikumsinformasjon til å bestemme personas og få en klar oversikt over salgsreisen for å etablere dine mål og målestrategi. Viktige beregninger inkluderer visninger, rekkevidde, klikk, klikkfrekvens (CTR), engasjementsfrekvens, konverteringer, kostnad per kundeemne (CPL), effektiv kostnad per tusen (eCPM), samt back-end-beregninger som avkastning på investeringen ), avkastning på annonseutgifter (ROAS), tilskrivning av første og flere berøringer og kundeverdi (LCV) for levetiden.

Trinn 3: Konfigurer adtech og kanaler. Annonseteknologi kan ta litt tid å navigere, så sørg for at du har de riktige datastyringsplattformene (DMP), etterspørselsplattformene (DSP), tilbudssideplattformene (SSPS) og annonseutveksling på plass før du kommer i gang. Juster teamet ditt, kommuniser alles mål og vis hvordan kanalene deres passer inn i det store bildet av digital markedsføring.

Trinn 4: Start og optimaliser. Digital markedsføring kan brukes til anskaffelse, pleie, oppbygging av kundelojalitet og merkevarebygging. Gjennomgå beregninger regelmessig, slik at du kan vite hvor du utmerker deg og hvor du trenger arbeid for å bli ledende i dette store og etterspørselsrike området.

Recommended Posts