Hva er SEO og hvorfor er det viktig?

Hva er SEO?

SEO står for søkemotoroptimalisering. Det er et sett med regler for å optimalisere nettstedet ditt slik at det kan oppnå høyere rangering i søkemotorenes organiske resultater. Det er prosessen å følge for å øke synligheten til nettstedet ditt i søkemotorer og få mer trafikk via Google.

SEO har to hovedmål. Den første er å hjelpe deg med å forstå hva brukerne søker etter på nettet, slik at du kan lage innhold av høy kvalitet for å tilfredsstille deres ønsker. Det andre er å hjelpe deg med å lage en nettside som søkemotorer kan finne, indeksere og forstå innholdet.

I tillegg er å følge god SEO-praksis en fin måte å øke kvaliteten på et nettsted ved å gjøre det brukervennlig, raskere og enklere å navigere.

De viktigste SEO-oppgavene har å gjøre med:

  • Identifisere hva brukerne søker etter som er relatert til produktene og tjenestene dine.
  • Opprette innhold som vil gjøre brukerne fornøyde.
  • Gi de riktige signalene til søkemotorrollere og algoritmer gjennom forskjellige SEO-teknikker.

SEO kan betraktes som et komplett rammeverk siden hele prosessen har en rekke regler (eller retningslinjer), – et antall trinn og et sett med kontroller.

Hvorfor er SEO viktig?

I dagens konkurransedyktige marked er SEO-markedsføring viktigere enn noensinne.

Søkemotorer betjener millioner av brukere per dag på jakt etter svar på spørsmålene deres eller etter løsninger på problemene.

Hvis du har et nettsted, en blogg eller en nettbutikk, kan SEO hjelpe deg med å få gratis målrettet trafikk fra søkemotorer.

SEO er viktig fordi:

  • Flertallet av søkemotorbrukerne (mer enn 70% – se grafen nedenfor) er mer sannsynlig å klikke på en av de fem øverste forslagene på søkeresultatsidene (SERPS). For å dra nytte av dette og få besøkende til nettstedet ditt eller kunder i nettbutikken din, må nettstedet ditt vises i en av topposisjonene.

  • SEO handler ikke bare om søkemotorer, men god SEO-praksis forbedrer brukeropplevelsen og brukervennligheten til et nettsted.

  • Brukere stoler på søkemotorer og å ha tilstedeværelse i topplasseringene for søkeordene brukeren søker, øker nettstedets tillit.

  • SEO er bra for sosial markedsføring av nettstedet ditt. Folk som finner nettstedet ditt ved å søke på Google eller Bing, er mer sannsynlig å markedsføre det på Facebook, Twitter eller andre sosiale mediekanaler.

  • SEO er viktig for en jevn drift av en stor nettside. Nettsider med mer enn én forfatter kan dra nytte av SEO på en direkte og indirekte måte. Deres direkte fordel er en økning i organisk trafikk, og deres indirekte fordel er å ha et felles rammeverk (sjekklister) å bruke før de publiserer innhold på nettsiden.

  • SEO kan sette deg foran konkurransen. Hvis to nettsteder selger det samme, er det mer sannsynlig at søkemotoroptimaliserte nettsteder har flere kunder og får mer salg.
 

Recommended Posts