Nettside Optimalisering

Nettsidehastigheten gir førsteinntrykk av virksomheten din. Det er viktig å forstå at du ikke får en ny sjanse når det gjelder brukeropplevelse. Lav nettstedshastighet er en av de mest frustrerende tingene som vil få folk til å forlate nettsiden din. Nettsteder med høy ytelse resulterer i høye returbesøk, lave fluktfrekvenser, høyere konverteringer, engasjement, høyere rangeringer i organisk søk ​​og bedre brukeropplevelse. Treige nettsider vil koste deg penger og skade omdømme. Ved å redusere opplastningstiden vil du påvirke markedsførings- og salgsprosesser positivt. Du får høyere trafikk og tiltrekker deg mer kvalifiserte potensielle kunder som kan konverteres til kunder. I denne artikkelen vil vi gi deg anbefalinger om hvordan du kan forbedre nettstedets ytelse og sideinnlastingstid.

Viktigheten av hastighet og optimalisering av nettside​

Opplastningstid er en nettprestasjonsmåling som viser tiden det tar for en side å vises på brukerskjermen.

La oss ta en titt på hvordan nettstedets hastighetsoptimalisering påvirker nøkkelfaktorene for nettstedssuksess:

  • Salg
  • Synlighet
  • Brukervennlighet

Salg: Nettstedskonvertering er en viktig faktor i din suksess, noe som betyr at du får besøkende til å gjøre det du vil at de skal gjøre. For eksempel vil de kjøpe produktet ditt, abonnere på nyhetsbrevskampanjer, registrere seg for et webinar eller laste ned en guide. Jo raskere siden lastes inn, jo høyere konverteringsfrekvenser får den. I følge en artikkel i Hubspot betyr 1 sekund forsinkelse 7 prosent reduksjon i konverteringer. For eksempel kan en nedgang på 1 sekund koste Amazon 1,6 milliarder dollar i salg hvert år.

Synlighet: Opplastingstiden til nettstedet ditt påvirker også hvor enkelt brukere kan finne nettsiden din. Nettsidehastighet er en av faktorene som Google tar i betraktning når de rangerer nettsider. En nettside med lav ytelse har dårlig brukeropplevelse og får dermed mindre markedsføring i søkeresultatene. Siden desember 2017 har Googles søkemotor startet rangering også basert på mobilversjoner av sider, selv for stasjonære søk. Målet med denne beslutningen er å beskytte brukere mot nettsteder som har lav ytelse og som ikke er lydhøre overfor alle enheter.

Brukervennlighet: Nettsiden sin brukeropplevelse, som hastighet på nettsiden, lastetid, respons og brukerforespørsler, påvirker direkte kundelojaliteten. Jo bedre nettstedet ditt presterer, desto mer fornøyd vil en bruker være. En god brukeropplevelse er en måte å bygge en stor kundebase og et sterkt merke på.

 

Måter å vurdere nettsidens hastighet på

Før du starter nettsidens hastighetsoptimalisering, bør du finne den nåværende lastetiden og definere hva som bremser nettstedet ditt. Deretter bør du sette målene for nettstedets ytelse. Anbefalingen for sidetidstid i 2018 var å være under 3 sekunder. I følge Google-undersøkelsen om gjennomsnittlig mobilhastighet i bransjesektorer, er bare en brøkdel av nettsteder nær den anbefalte hastigheten.

 

Så hvis du optimaliserer nettsidens hastighet til et akseptabelt nivå, vil du få en betydelig fordel i forhold til konkurrentene. Måtene for optimalisering av nettsidens hastighet oppført i denne artikkelen er veldig forskjellige, og noen ganger kan løsningen på ett problem ha negativ innvirkning på et annet aspekt av nettstedet ditt. Derfor anbefaler vi å analysere hastigheten på nettsiden etter hver endring for å finne ut hvilke handlinger som gir best resultat. Det er flere verktøy for ytelsesevaluering som er verdt å prøve:

Google Pagespeed Insights er et gratis verktøy fra Google som kjører en ytelsestest på nettsiden din og gir anbefalinger om hvordan du kan øke ytelsen. Det fungerer for både stasjonære og mobile versjoner.

Pingdom er også et flott verktøy for hastighetstesting på nettsiden med en rekke nyttige funksjoner. Den sporer ytelseshistorikken til nettstedet ditt, gir datadrevne anbefalinger om hvordan du kan forbedre nettsidens hastighet, og genererer lettfattelige rapporter. Pingdom tilbyr også appene for hastighetstesting på nettsteder for Android og iOS. Den har både gratis og profesjonelle betalte overvåkingsplaner.

Retningslinjer for å øke hastigheten på nettstedet ditt

Når du har testet hastigheten på nettsiden din, kan du begynne å optimalisere den. Det er mange forskjellige måter å få nettsiden din til å fungere raskere, og vi har laget en liste over de mest effektive.

1. Bruk et Content Delivery Network (CDN)

Et innholdsleveringsnettverk er et sett med webservere fordelt på forskjellige geografiske steder som gir nettinnhold til sluttbrukere med hensyn til deres beliggenhet. Når du en vert for nettsiden på en enkelt server, sendes alle brukerforespørsler til samme maskinvare. Av denne grunn øker tiden det tar å behandle hver forespørsel. I tillegg øker lastetiden når brukere er fysisk langt unna serveren. Med CDN blir brukerforespørsler omdirigert til nærmeste server. Som et resultat blir innholdet levert til en bruker raskere, og et nettsted fungerer raskere. Dette er en ganske kostbar, men ganske effektiv måte å optimalisere lastetiden på.

2. Flytt nettsiden ditt til en bedre hosting

Det er tre mulige typer hosting:

  • Delt Hosting
  • Virtuelle private servere (VPS)
  • Dedikert server

Den mest populære typen hosting som brukes over hele verden er delt hosting. Det er den billigste måten å få nettsiden din på kort tid og til en lav avgift. Det er viktig å velge den raske webverten for å sikre bedre optimalisering. Med delt hosting deler du CPU, diskplass og RAM med andre nettsteder som også bruker denne serveren. Dette er hovedårsaken til at delt hosting ikke er så raskt som VPS eller en dedikert server.

Virtuelle private servere og dedikerte servere er mye raskere. VPS bruker flere servere for distribusjon av innhold. Når du har VPS, kan du dele serveren med de andre brukerne og ha din egen del av den virtuelle serveren der konfigurasjonene ikke påvirker andre klienter. Hvis nettsiden din har gjennomsnittlig trafikk, vil VPS være den optimale løsningen for deg.

Det dyreste hostingalternativet er å bruke en dedikert server som kan være din egen fysiske server. I dette tilfellet betaler du en serverleie og ansetter en systemadministrator for å vedlikeholde den.

En annen tilnærming er å leie dedikert skyressurs fra AWS, Microsoft Azure, Google eller annen offentlig skyleverandør. Begge tilnærmingene kan også kombineres til en hybridsky som vi nylig diskuterte. Med dedikerte servere tilhører alle ressurser bare deg, og du får full kontroll over det. Skyinfrastrukturer kan også legge til ubegrenset og skalerbarhet etter behov.

3. Optimaliser størrelsen på bildene på nettsiden din

Alle elsker iøynefallende bilder. Når det gjelder vellykkede e-handelsnettsteder, er bilder den viktigste delen. Mange bilder og grafikk på produktsidene dine forbedrer engasjementet. Den negative siden av bildebruken er at de vanligvis er store filer som bremser et nettsted.

Den beste måten å redusere bildestørrelsen uten å gå på kompromiss med kvaliteten er å komprimere bilder ved hjelp av verktøy som ImageOptim, JPEGmini eller Kraken. Fremgangsmåten kan ta litt tid, men det er verdt det. En annen måte å redusere bildestørrelsen på er å bruke HTML-responsive bilder og -attributter som justerer bildestørrelsen basert på brukerdisplayegenskapene.

4. Reduser antall plugins

Plugins er vanlige komponenter på en hver nettside. De legger til spesifikke funksjoner som er foreslått av tredjeparter. Dessverre, jo flere plugins er installert, jo flere ressurser trengs for å kjøre dem. Som et resultat fungerer nettstedet tregere, og også sikkerhetsproblemer kan vises. Etter hvert som tiden går, vokser antall plugins, mens noen av dem kanskje ikke brukes lenger. Vi anbefaler å sjekke ut alle pluginene du har installert og slette unødvendige. Først må du kjøre ytelsestestene på siden din for å finne ut hvilke plugins som bremser nettsiden din. Ikke bare avhenger nettstedets hastighet av antall installerte plugins, men også av kvaliteten. Prøv å unngå plugins som laster inn mange skript og stiler eller genererer mange databasespørsmål. Den beste løsningen er å holde bare de nødvendige og sørge for at de blir oppdatert.

5. Minimer antall JavaScript og CSS-filer

Hvis nettsiden din inneholder mange JavaScript- og CSS-filer, fører det til et stort antall HTTP-forespørsler når besøkende på nettstedet ditt vil ha tilgang til bestemte filer. Disse forespørslene behandles individuelt av den besøkendes nettleser og bremser nettstedsarbeidet. Hvis du reduserer antall JavaScript og CSS-filer, vil dette utvilsomt øke hastigheten på nettstedet ditt. Prøv å gruppere alt JavaScript i ett og gjør det også med alle CSS-filer. Dette vil redusere det totale antallet HTTP-forespørsler. Det er mange verktøy for å minimere HTML-, CSS- og JavaScript-filer raskt. For eksempel kan du bruke WillPeavy, Script Minifier eller Grunt-verktøy.

6. Bruk caching på nettstedet

I tilfelle det er mange brukere som får tilgang til siden samtidig, fungerer serverne sakte og trenger mer tid på å levere nettsiden til hver bruker. Caching er prosessen med å lagre den nåværende versjonen av nettstedet ditt på hosting og presentere denne versjonen til nettstedet ditt er oppdatert. Dette betyr at nettsiden ikke gjengis om og om igjen for hver bruker. Bufret webside trenger ikke å sende databaseforespørsler hver gang.

Tilnærmingene til caching av nettsteder avhenger av plattformen nettstedet ditt er utviklet på. For WordPress kan du for eksempel bruke følgende plugins: W3 Total Cache eller W3 Super Cache. Hvis du bruker VPS eller en dedikert server, kan du også konfigurere hurtigbufring under de generelle innstillingene. Når det gjelder den delte serveren, er ikke caching på nettstedet vanligvis tilgjengelig.

Konklusjon

For tiden forventer en vanlig bruker at nettsider lastes inn raskere enn 3 sekunder. Hvis du ikke oppfyller denne forventningsbarrieren, mister du mye trafikk på nettstedet og dermed inntektene dine.

Så vi anbefaler å bruke en enkel, men effektiv tilnærming til hastighetsoptimalisering av nettstedet:

  1. Sjekk og vurder nøkkelfaktorene for suksess på nettstedet, med tanke på konvertering, synlighet og brukervennlighet.
  2. Test din nåværende nettsidehastighet og prioriter sidene og funksjonene som trenger mest oppmerksomhet med hensyn til disse tre faktorene.
  3. Start optimaliseringen din med de mest hastighetsreduserende aspektene, og fokuser på sidene som definerer konverteringssuksessen din mest.

Recommended Posts